Pronomen och kön är inte synonymt.

Hej! 
Ganska ofta när folk pratar om transpersoner pratar dem om hen. Men aldrig om deras faktiska kön. Motsvaringen för kille eller tjej är inte hen, som många verkar tro. Jag vet att många är okunniga innom detta område då det inte lärs ut i skolan eller på något annat organiserat sätt. Jag tänkte att jag kunde skriva ner några olika typer av kön en transperson kan ha, samt dess innebörd.
 
Agender: Agender är folk inte definerar sig som något kön. Men andra ord könslös.
 
Genderfluid: Könet är olika olika tillfällen. Brukar även beskrivas som växlande kön. 
 
Intergender: Intergender är folk som definerar sig som någonting mitt emällan tjej och kille. Inergender är även samlingordet för transpersoner.
 
Queer: Queer kan betyda väldigt många olika saker, tillexempel att personen inte vill identifiera sig som någonting. 
 
Det är några jag kommer på på rak arm nu. Vet ni några mer kan ni gärna komentera. Självklart finns det många fler, men dessa är dem jag tänkte skriva upp denna gången. Om ni är intreserade vad jag identifierar mig som är det agender eller queer. Även om jag ibland känner mig genderfluid, då det växlar lite ibland. 
Kram <3



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hela världens lilla ovän

En bogg garanterat fri från hollister hauls.

RSS 2.0