20/10-2014 09.21

Texten under kan finnas triggande för vissa
I hela mitt liv har jag varigt omgiven av folk som placerar mig i fak. "Du är en tjej, därför ska du göra så" eller bara så simpla saker som att använda femenina pronomen till mig. Eftersom det alltid har varigt så har jag inte behövt spekulera kring det, och börjde göra det först i slutet av förra året. Då hade jag knappt hört talas om att det finns fler en två kön, eftersom jag inte kände eller visste om någon annan ickebinär. Jag visste vad det innebar att vara transsexuell, men då var det ändå tvåkönsnormativt. Tankarna slog mig att jag var en kille, men det kändes lika fel som att vara en tjej. Ungefär när hen blev ett vanligt ord började tankarna trassla till sig ennu mer, och efter att jag läst på mer så insåg jag att hen var mitt rätta pronomen. Det var först i sommras jag "kom ut" efter att flera månader varigt rädd för vad andra skulle tycka om det. 
Folk tycker inte om det, men jag har inte valt min könsidentitet. Det enda jag valt är att acceptera det. 
 
Det är många som säger till mig att jag borde gömma min "kvinlighet" för att jag skulle se mer ut som "en hen". Det är för mig en extremt förtryckande och transfobisk sak att säga, då ens utseende inte har någonting med ens könsidentiet att göra. Jag vet att folk hade haft lättare att köna mig rätt om jag sett mer "könsneutral" ut men jag vill inte ändra på mig. Trots flera felköningar dagligen ändrar jag inte på min utsida, eftersom det är så jag vill se ut. Jag hade sett exakt likadan ut vilket kön jag en hadde, eftersom jag trivs med det. Okej, inte för att jag är nöjd med mitt utseende, men folk syftar tillexempel på att jag sminkar mig och har långt hår. 
 
Jag har full förståelse att det är en omställning att kalla någon hen som alltid innan varigt hon (vad folk utgått ifrån) men när jag rättar folk som säger fel blir vissa arga och tycker det är jag som är otydlig. 
Detta är så ologisk som det kan bli, för det är exakt som om dem medvetet felkönar mig? 
 
En annan fråga jag ofra får när jag pratar om mig eller någon annan transperson är vad den har mellan benen? För det första är det en väldigt kontig sak att fråga någon, och jag har aldrig hört att någon frågat en tjej elle kille det. Det är fördjävla cis-normativt och vidrigt.  Ens kön har ingenting med ens könsorgan att göra. Punkt slut.
 Och ja, jag förflyttade detta inlägget från förra bloggen.
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hela världens lilla ovän

En bogg garanterat fri från hollister hauls.

RSS 2.0